Friday, December 27, 2013

ေလာင္စာဆီကုန္သက္သာေအာင္ (Trim Optimization) လုပ္ၾကည့္ျခင္း။


 

Marpol Annex VI အသက္၀င္ျပီးေနာက္ SEEMP (Ship Energy Efficiency Management Plan) အရ ဆီကုန္သက္သာ ေအာင္၊ ကာဗြန္၊ NOx ေတြထုပ္လုပ္မွဳနည္း ေအာင္ နည္းမ်ဳိးစုံ ၾကံဆၾက တဲ႔အခါမွာ Trim Optimization လို႔ေခၚတဲ႔ Trim ကိုလက္ရွိေရာက္ေနတဲ႔ေရစူး (Draft) ရယ္၊ သြား မယ့္ခရီးမွာ လိုအပ္တဲ႔အရွိန္ (Speed) အေပၚမူတည္ျပီး တြက္ခ်က္သတ္မွတ္ ျပီးေျပာင္းေပး ရတဲ႔ နည္းလည္း တစ္ခုအပါအ၀င္ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လက္ေတြ႔မွာ အသံုးတည့္၏ မတည့္၏နဲ႔ ေဘး ထြက္ဆုိးက်ိဳးမ်ား ေသခ်ာဆန္းစစ္မွဳမ်ားျပဳလုပ္၍မျပီးခင္မွာဘဲ ေခတ္စားျပီး အသံုးမ်ားလာတဲ႔နည္း တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ - - - - - - - - - Trim အေျပာင္းအလဲ ေၾကာင့္ Hydrodynamic Efficiency ကိုအက်ိဳးသက္ေရာက္ေစတယ္ဆိုတဲ႔ သီအိုရီကိုအေျခခံ ထားတဲ႔နည္းတစ္ခုလည္းျဖစ္ပါတယ္။ Ballast Water မ်ားကိုေရႊ႕ေျပာင္းျပီး ရ လာတဲ႔၊ လက္ရွိသြားေနတဲ႔အရွိန္ရယ္၊ေရစူး ရယ္ တြက္ျပီးရလာတဲ႔ Trim ဟာ သေဘၤာကိုယ္ထည္ ကေနျဖစ္တဲ႔ Resistance ပိုေလွ်ာ့ခ်ေပးတယ္လို႔ဆိုပါတယ္။ - - - - - - - - - အေကာင္းဆံုးအေလ့အထ တစ္ခု ကေတာ့ ကုန္တင္ဘို႔အတြက္ Plan ဆြဲကတည္းက (Minimum Ballast) အနည္းဆံုး Ballast ျဖစ္ေအာင္ညွိျပီး Plan ဆြဲ၊ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာ Trim Optimization Programme နဲ႔ Trim ပါညွိျပီးေတာ့ ကုန္တင္ႏိုင္ရင္အေကာင္းဆံုးပါ။ - - - - - - - - - - အကယ္၍သြားမယ့္ခရီးလမ္းအတြက္ လိုအပ္တဲ႔ Trim က Negative / ဦးစိုက္ေနရင္ ေတာ့ ကမ္းကပ္ ကမ္းခြာ ေရေၾကာင္းျပ နဲ႔သြားရမယ့္အကြာအေ၀းအတြက္ Evenkeel / Trim တန္ဘိုး သုညျဖစ္ေအာင္ (သုိ႔) ဆိပ္ကမ္း မွသတ္မွတ္ ထားေသာ Trim ကုိအခ်ိန္မေရြးျပန္လုပ္ႏိုင္ရမယ့္ Stability အေျခအေန ရွိရပါတယ္။ ကမၻာ့ဆိပ္ကမ္းအားလံုးနီးပါးေလာက္မွာ ဦးစိုက္ျပီး တမင္ တကာ၀င္ထြက္တဲ႔သေဘၤာေတြကို လက္မခံပါဘူး၊ ကမ္းကပ္ ကမ္းခြာ အလွည့္အေျပာင္းမ်ား လုပ္ရာမွာလည္း သေဘၤာရဲ့ အႏၱရာယ္ကင္းေရးအတြက္ အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ဆိပ္ကမ္း က ခြင့္ျပဳေပမဲ႔လည္းေခါင္းစိုက္ျပီးမ၀င္တာ အေကာင္းဆံုးပါ။ - - - - - - - - - အဲဒီမွာ အျငင္းပြားစရာ တစ္ခုက ကုန္ တင္ျပီး Minimum Ballast ျဖစ္ေနျပီး Trim Optimization မျဖစ္တာ နဲ႔ သေဘၤာ ကုိ ခရီးဆက္ မလား၊ ဒါမွမဟုတ္ Ballast ထပ္ျဖည့္ျပီး Trim Optimization ရေအာင္လုပ္၍ ခရီးဆက္ မလား ဆုိတာပါဘဲ။ ဆီကုန္သက္သာေအာင္ကေတာ့ Ballast ထပ္ျဖည့္ျပီး Trim Optimization ရေအာင္လုပ္၍ ခရီးဆက္ရပါမယ္။ မည္သည့္အခ်ိန္ မွာမဆုိ အေကာင္းဆုံး နဲ႔ အနီးစပ္ဆုံး Trim Optimization ကုိဖန္တီးေတာ့မယ္္ဆုိရင္ Safe Stability Limits ေတြကုိ ေက်ာ္မသြားေအာင္ေတာ့ သတိထားရပါမယ္။ - - - - - - - - - - Trim Optimization ဆိုတိုင္း ဦးစိုက္Trim ႏွင့္ ေမာင္းရျခင္းမဟုတ္ပါ။ ရည္ရြယ္ထားတဲ႔အရွိန္ရယ္ ၊ေရာက္ေနတဲ႔ေရစူးေပၚမူတည္ ျပီးရယ္၊ သေဘၤာရဲ႔ကိုယ္ထည္ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပံုရယ္ မူတည္ျပီး ဦးစိုက္ ပဲ့စုိက္ကြဲသြားပါတယ္။ ေယဘူယ်အားျဖင့္ သေဘၤာသြားေနတဲ႔အရွိန္ (တစ္ခ်ိဳ႕သေဘၤာေတြ မွာ ၁၆ မိုင္ / ဒါေပမဲ့တခ်ိဳ႕မွာေတာ့ ၁၂ မိုင္/ တခ်ိဳ႕မွာေတာ့၁၅ မိုင္) ေအာက္ ေရာက္သြားရင္ ဦး စိုက္ေမာင္းတာဆီစားမသက္သာဘဲ ပိုကုန္ႏိုင္လို႔ ပဲ့စုိက္ျပီးပံုမွန္ သာသြားရပါေတာ့မယ္။ - - - - - - - သြားခ်င္တဲ႔အရွိန္ျပီးရင္ ေရစူး ကလည္းအေရးပါတဲ႔အခန္းကပါပါတယ္။ ကုန္မပါတဲ႔အခါကုန္ေပါ့တဲ႔ အခါက်ရင္ Trim Optimization လုပ္ဖို႔အတြက္ အရမ္းခက္သလို (သုိ႔) မထိေရာက္ႏိုင္သလို၊ Computor (Trim) Programme ကအစအမွားျပ လာပါတယ္။ အဲဒီအတြက္ ကုန္အျပည့္ (သို႔) ကုန္ပါတဲ႔ခရီးစဥ္အတြက္ဘဲ Trim Optimization လုပ္ရမယ္လို႔ေျပာရင္ ရပါတယ္။ ကမ္း၀င္ ကမ္းထြက္ မ်ားျပီး စိတ္တဲ႔အေျခအေန (ဥပမာ / ေန႔၀က္ခရီး၊ တစ္ရက္ခရီး) မွာလည္း Trim Optimization ကိုလုပ္ဖို႔အတြက္အဆင္မေျပပါဘူး။ Ballast ေရေျပာင္း ေရထုတ္အတြက္ အခ်ိန္အား လူအားေကာကုန္တဲ႔အျပင္ ဆီစား သက္သာတဲ႔ ႏွဳန္း အပိုင္းကလည္း ေျပာပေလာက္ေအာင္ မဟုတ္ တဲ႔အတြက္ ပံုမွန္အတိုင္းသြားတာအေကာင္းဆံုးပါ။ မိုင္ ၁၀၀၀ ေက်ာ္တဲ႔ခရီးေလာက္မွ သိသိသာသာ ဆီစားသက္သာတာကိုေတြ႔ႏိုင္တဲ႔အတြက္ မိုင္ ၁၀၀၀ ေက်ာ္တဲ႔ခရီးမ်ိဳး ဆိုရင္ေတာ့ စျပီး Trim Optimization လုပ္ရင္ရပါျပီ။- - - - - - - - Trim Optimization အတြက္ အေရးၾကီးဆံုးအခ်က္တစ္ခ်က္ ရာသီဥတုအေျခအေနျဖစ္ပါတယ္။ ရာသီဥတုက (Calm condition / force 3 ~ 4 ) ျငိမ္သက္တဲ႔အေနအထားမွာ အေျခခံတဲ႔ သီအိုရီ ျဖစ္ တဲ႔ အတြက္ ရာသီဥတုက မ်က္ႏွာသာမေပးတာနဲ႔ခ်က္ခ်င္းပံုမွန္အေနအထား ကိုျပန္ေျပာင္းႏိုင္ျပီး၊ ျပန္ေျပာင္းေပးကိုေပးရပါမယ္။ ျပန္မေျပာင္းရင္ ေတာ့ ရာသီဥတုဒဏ္ေၾကာင့္ ရယ္၊ ပန္ကာ ေရေပၚကို ေပၚေပၚေနတဲ႔အတြက္ရယ္နဲ႔တင္ဆီ ပိုစားေစမွာျဖစ္ပါတယ္။ - - - - - - - - အေျခခံ Formula ကေတာ့ - Propulsion power=(Hull Resistance x speed)/(propulsive Efficiency) ျဖစ္ပါတယ္။ သေဘၤာမ်ားရဲ႕ Bul-Bus Bow ေရထဲလုံးဝမျမဳပ္ေနရင္ ေလာင္စာဆီ ပုိကုန္ေစတယ္ ဆုိတဲ့ သီအုိရီ နဲ႔လည္းဆက္စပ္မွဳရွိ ပါတယ္။ Bul-Bus Bow အကုန္ျမဳပ္ ရင္ (သုိ႔) အကုန္ေပၚ ရင္ ေအာင္ လုပ္ထား တဲ့ နည္းလုိ႔ ေျပာရင္ ရပါတယ္။ လက္ရွိ သေဘၤာ ေတြမွာ ရွိျပီးသား Bul-Bus Bow ကုိျဖတ္ပစ္ျခင္း၊ အသစ္ေဆာက္ေသာ သေဘၤာမ်ားမွာ Fuel Efficiency ျမင့္ေစေသာ Bul-Bus Bow Design မ်ားျဖင့္ အစားထုိး တည္ေဆာက္ျခင္း မ်ားျပဳလုပ္လာ ၾကပါတယ္။ - - - - - - - - Trim Optimization အရ ဦးစိုက္ျပီးသြားရျပီဆုိရင္သတိထားရမွာကေတာ့ ကုန္ေပါက္ေတြရဲ့ ၀မ္းေရ (Bilge) ေတြက ေနာက္မွာရွိတဲ့အျပင္ ၀မ္းေရ တိုး မတိုး၊ လွ်ံမလွ်ံ ကိုသတိေပးတဲ႔စနစ္ ကလည္း ေနာက္ မွာရွိတဲ႔အတြက္ ကုန္ေပါက္ထဲ လူကိုယ္တိုင္ဆင္းၾကည့္ စစ္ေဆးေပးရပါမယ္။ ေရ ၀င္မွဳ ေရလွ်ံမွဳ ရွိ မရွိ၊ မိုးရြာရင္ ေရ၀င္ေန မေန အတြက္ပါ။ ဒါ့အျပင္စက္ခန္း (Engine Room) တြင္းရွိ Aux Gen အတြင္းရွိ ေခ်ာဆီမ်ား၊ Main Engine အတြင္းရွိ ေခ်ာဆီမ်ား၊ တျခားေခ်ာဆီသံုး ဆီကန္မ်ားရဲ႕ Low Level သတိေပးစနစ္က ေနာက္ဘက္မွာရွိတဲ႔အတြက္ ၾကိဳျပီး Low Level မေရာက္ေအာင္ထပ္ျဖည့္ျခင္း မ်ားလုပ္ေပးထားရပါမယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ မီတာ ၃၀၀ အရွည္ရွိတဲ့ သေဘၤာတစ္စီး အတြက္ အေကာင္းဆုံး Trim Optimization အရ ဦးစိုက္ Trim ဟာ တစ္ခါတစ္ရံ ၂ မီတာ ေက်ာ္ေနတတ္ တဲ့အတြက္ပါ။ - - - - - - - - - ေလာင္စာဆီစားမွဳကို ေရစူးႏွင့္အရွိန္အေကာင္းဆံုးေပါင္းစပ္ႏိုင္ရင္ ၁% မွ ၁၈% အထိကိုေလွ်ာ့ ခ်ေပးေစႏိုင္တယ္ လို႔ညႊန္းတဲ႔အတြက္ သေဘၤာပိုင္ရွင္မ်ားအတြက္ (သို႔) သေဘၤာအုပ္ခ်ဳပ္သူ မန္ေနဂ်ာမ်ားအတြက္ေနာင္ခါလာေနာင္လာေစ်း လက္ရွိဆီစားသက္သာျပီးေရာ ဆိုျပီးေရပန္းစား၊ အသံုးမ်ားလာတဲ႔ နည္းစနစ္တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ - - - - - - - -

Capt Win Naing Nyunt (American President Line, APL)

No comments:

Post a Comment